Intervju med Patrik Sventelius

2011-09-09

Som 15-åring tog han sina första steg in i musikbranschen, då med artistdrömmar hos en ung och hungrig Ola Håkansson. Sedan 20 år tillbaka har han haft och har bärande roller både på skivbolag och musikförlag, och lever efter devisen att ingenting man vill göra är omöjligt. Möt Musikförläggarnas nyaste styrelsemedlem Patrik Sventelius.

 

Välkommen som ny ledamot i Musikförläggarnas styrelse! Vad har du för förväntningar på ditt uppdrag?
– Det ska bli väldigt spännande att få vara delaktig i styrelsens arbete. Det är en intressant tid med många förändringar i musikbranschen där det är viktigt att vi är med och påverkar utvecklingen. Jag tror att det kommer vara utvecklande och lärorikt att delta i styrelsens arbete.

 

Du arbetar till vardags som VD för Sony/ATV. Hur ser du på din roll där, era låtskrivare och vad har ni för visioner just nu?
– Jag har jobbat på Sony/ATV sedan 2002 då den svenska pop-eran övergick i den stora skivbolagskrisen. Under den här perioden så har förlagens roll generellt förändrats till att bli en mycket mer aktiv roll där förlagen ofta startar artist/låtskrivarkarriärer till skillnad från tidigare då skivbolagen var första instans.

– På Sony/ATV har vi fokuserat på att ha en musikalisk bredd och att jobba med låtskrivare från hela Norden och att jobba med låtskrivare där vi kan skapa mervärde i deras karriärer. För de flesta av våra upphovsmän är den internationella karriären viktig och vi är väldigt starka på att sätta synkar och pitcha låtar internationellt.

– Sedan Martin Bandier blev styrelseordförande för Sony/ATV så har vi lyckats skapa ett starkt internt samarbetsklimat internationellt. Det ger oss möjlighet att skapa mervärde för våra upphovsmän och gör jobbet oerhört stimulerande.

 

Hur drar Musikförläggarnas medlemmar bäst nytta av din expertis i styrelsen?
– Den bästa nyttan skapar Musikförläggarnas medlemmar genom att ta till sig och delge information till styrelsen samt att aktivt engagera sig i föreningens arbetsgrupper. Alla styrelsemedlemmar har ju olika erfarenheter och nätverk. Jag har en bred bakgrund i musikbranschen som täcker in allt från att vara artist (nåja…) till att jobba på skivbolag. Jag tror att erfarenheten av att jobba nordiskt med upphovsmän och internationellt med exploatering kan vara ett tillskott.

 

Vad tror du blir den största utmaningen för musikförlagen den närmaste tiden? Och vad är ditt förhållningssätt till den/dessa utmaningar?
– Vi befinner oss i en omvälvande tid med många stora förändringar på flera områden. I grunden så handlar det om att vi måste verka för att möjliggöra nya sätt att sprida musik genom förenklade licensieringsmodeller. Jag tror att vi måste vara pragmatiska och samtidigt bevaka att utvecklingen på bästa sätt gynnar våra medlemmar och upphovsmän.

—————————–

FAKTA

Namn: Patrik Sventelius

Ålder: 49 år

Arbetar till vardags som: VD på Sony/ATV Music Publishing Scandinavia.

Jag startade karriären inom musikförlagsbranschen 2002. Innan dess hade jag jobbat på skivbolag i 10 år som A&R på Sonet, Sony och V2 och det var dags att jobba med musik utifrån ett nytt perspektiv. Min första kontakt med ett musikförlag var när jag var 15 och skrev på ett kombinerat skiv- och förlagsavtal med Sonet där en ung och hungrig Ola Håkansson drev en satsning på ny svensk musik.

Långt senare när jag var färdig civilekonom och hade varit med som basist på en rad olika skivor fick jag jobb på Sonet som labelmanager och A&R. Atomic Swing och Nordman hörde till de mer lyckade projekten jag gjorde där.

Sonet var en fantastisk plantskola under Dag Häggqvists ledning. En öppen miljö där artistisk bredd var ett fundament och ingenting man ville göra var omöjligt.

Erfarenheterna från Sonet skapade en värdegrund som jag har försökt jobba utifrån sedan dess.

Lyssnar på just nu: Mycket av lyssnandet är på Sony/ATV:s låtskrivare t ex. Ane Brun, Jennie Abrahamsson har gjort fantastiska album 2011. I övrigt är det väldigt blandat från toppliste-pop till klassiskt.