2012 06 19

Ny medlem: Edition Björlund

En av Musikförläggarnas nya medlemmar är Niclass Björlunds nystartade förlag Edition Björlund.

Hej Niclass! Välkommen som ny medlem i Musikförläggarna med Edition Björlund. Berätta om ditt nya förlag.
– Edition Björlund är startat av mig och ägs av min familj och det belgiska stora independent-förlaget Strictly Confidential SA. Vi vill vara en stark independent i Skandinavien som både lyckas vara bra subförläggare i vårt territorium men också en bra källa för ny svensk musik att komma ut. Målsättningen är just den, att vara ett självklart val för utländska förläggare som vill ha en bra och kreativ partner i Skandinavien och ett självklart val för svenska låtskrivare och artister som vill ut med sin musik – inte bara i Sverige utan även internationellt. Vi inser så klart att det är en stor tugga att ta – men vi tar oss sakta men säkert dit, dag för dag lär vi oss mer, får fler kontakter och träffar mer människor. Är det inte det som är det roligaste med det här jobbet, alla kontakter man har och de man ännu inte träffat?

Vad står närmast på agendan, några nya sajningar eller något annat du vill dela med dig av?
– Vi har många saker på gång, både stora och små. Vi försöker alltid vinna de små segrarna. Som nu den här veckan till exempel när vår första signing Panda Da Panda spelade på P3 Session. Lyssnade på det och han gjorde riktigt bra ifrån sig – en liten seger i det lilla. Det är också makalöst kul att Eric Saade lyckas som låtskrivare i Norge och att Louise Hoffstens turné är välbesökt och riktigt, riktigt bra. Större saker som vi gör är inte klara ännu och därför lite svåra att prata om just nu.

Många känner dig förstås sedan tidigare, men kanske inte alla. Kan du presentera dig lite kort; vem är du? Din bakgrund och erfarenhet i, och möjligen dina tankar om förlagsbranschen?
– Oj, nu riskerar man ju att se ut som om man är 100 år gammal….men jag började innan faxen fanns på alla kontor, innan man hade datorer på skrivborden men däremot en skrivmaskin vid sidan av och jag och Kattis (numera Sony/ATV) satt och bolmade på vårt delade kontor på AIR Music på 80-talet. Legendaren Sture Borgedahl kom in på torsdagar och fick med sig hela gänget ner på Östergök för då vankades det ärtsoppa å pannkakor. Jag hamnade sedan på Sweden Music och fick träffa en annan legendar, Stikkan Anderson. Träffarna med Stikkan blev inte så många men en julmiddag slutade hemma hos honom och vi lyssnade på hans första ”Crazy” stenkakor….legendariskt! Sedermera hamnade jag på Mega Records och fick uppleva att vi vid nästan varje släpp gick in på topplistan. Helt otroligt egentligen att släppa Ace Of Base, Leila K, Latin Kings och DiLeva i ett och samma svep. Sedan startade jag en egen etikett och vi släppte Michel Zitrons första singel… efter det hamnade jag på DX3 och vi var först i Europa med att sälja en digital fil – detta var sommaren 2000 så det var ju självklart alldeles för tidigt. Men Reza Kad som drev DX3 var tidigt ute och väldigt duktig. Jag gick från DX3 till att vara VD för Primesounds – som sålde samplingar till producenter – ett kort tag men längtade till förlagsvärlden. Det hade blivit väldigt mycket digitalt för mig de första åren på 2000 talet, vilket inte kändes så kul längre, jag hade den stora turen att få ta del av Scandinavian Songs sammanslagning med Reactive och vi hade några riktigt bra år i Japan där vi med ”Seishun Amigo” förmodligen slog något slags rekord i singelförsäljning. Nu senast så startade jag upp BMG Rights i Skandinavien vilket var en utmaning – och så har jag nu startat upp min egna låda – något som jag tänkt på ganska länge och äntligen kommmit igång med.

– Förlagsbranschen liksom hela musikbranschen har ju genomgått eller genomgår fortfarande ett stålbad och har plågats av fildelning och pirateri. Jag hoppas verkligen att streamingen och det nya sättet att ta till sig musik ska innebära en större kreativitet, större utrymme för artister och låtskrivare att göra sin grej. Jag tror att tiden nu är mogen för att göra legendariska grejer. Sånt som inte är standarden i marknadsföring eller försäljning. Jag tror stenhårt på vår bransch, musikförlagen kommer att gå en fin och bra tid till mötes med mycket kreativitet och bra relationer.