2013 10 23

Patrick Appelgren ny ordförande i Library-gruppen

För ett tag sedan tillträdde Patrick Appelgren posten som ordförande i Musikförläggarnas Library-grupp.

Hej Patrick! Skulle du kunna ge oss lite info om Library-gruppen? Vad är ”Library”? Vilka är era hjärtefrågor? Syftet med gruppen?
Library Music har flera namn, vanligast är ”Production Music” eller katalogmusik. Som definition kan man säga att det är musik som är specialskriven och inspelad för TV och annan media. Vill man idag ha kvalitativ musik till sin produktion är produktionsmusiken det absolut bästa valet. Däremot är den inte exklusiv, den är tillgänglig för alla att använda.

Gruppen har funnits så länge jag kan minnas, det borde vara någon gång i slutet på 80-talet eller i början av 90-talet som den bildades. Frågorna handlar så klart om produktionsmusik, vilket sedan en lång tid tillbaka är den mest spelade musiken på TV och i annan media. Självklart är det viktigt att det finns en arbetsgrupp som kan diskutera frågor som rör denna sida av musikbranschen. Hjärtefrågorna är värdet av musik, upphovsrätt och att slåss och lobba för produktionsmusiken i de forum vi kan.

Vilka frågor är mest aktuella just nu? Vad diskuterar ni på dagens möten?
Vi diskuterar just nu formen för gruppen och hur den ska jobba framöver. Frågorna är många, men dels handlar det om frågor rörande Stim, där vi självklart vill att vår musik får samma fokus som den kommersiella i olika frågor. Musikrapporteringen är en annan hjärtefråga, där produktionsmusiken ligger långt fram i tekniken. Med nya system som Tunesat, Audio detection m.fl kan man säkerställa musikrapporteringen mycket bättre idag.

Vi behöver också marknadsföra Library bättre, det finns förutfattade meningar om just produktionsmusik. Jag har hört den kallas för Boxmusik, trudilutter, jinglar och hissmusik – vilket är helt fel. Musiken är oerhört kvalitativ och är idag den musik som hörs i nästan allt på TV runtom i världen. Även från filmindustrin i Hollywood.

Skapas det mycket produktionsmusik i Sverige? Är det något som kännetecknar den?
Det produceras mycket produktionsmusik i Sverige, men mest i UK, Tyskland, Frankrike och USA. Det man får av de svenska kompositionerna är, förutom grymma musiker och låtskrivare, en skandinavisk ton och känsla som jag tycker behövs för vår marknad, och den görs faktiskt bäst av lokala kompositörer. Självklart slår jag ett extra slag för våra svenska kompositörer och musiker, som faktiskt är av världsklass.

Hur mycket produktionsmusik används till exempel i TV?
Produktionsmusiken är den musik som används mest i media. På TV räknar man att ungefär 70-80 % av all musik är produktionsmusik. Och då inte bara i Sverige, utan även i Europa och USA.

Vad licensierar ni och vad gör Stim rörande er repertoar?
Vi licensierar synkroniseringen samt det mekaniska direkt (ncb är inte inblandade) och Stim har hand om det offentliga framförandet.

Hur ser du på Stims roll rörande er repertoar?
Det är ingen skillnad i värde, den särbehandlas inte av Stim. Däremot måste vi ibland stå på oss och se till att Stim lyssnar på våra argument för produktionsmusiken.

Hur ser du på konkurrerande affärsmodeller? Vilka utmaningar respektive möjligheter ser du?
Vi ska naturligtvis vara öppna för nytänk, men vi måste alltid se till att värna om våra kompositörer, upphovsrätten och musikens värde.

Jag hoppas på fler medlemmar i Library-gruppen. ”Ju fler vi är – desto starkare blir vi”.