2014.12.18
Var med och stöd Popkollo 2015 - för en mer jämställd musikbransch

Popkollo är ett musikläger för tjejer som startades 2003 i Hultsfred. Det är en långsiktig och förebyggande satsning för att på sikt uppnå en jämställd musikbransch och i förlängningen ett jämställt samhälle.

Vi har pratat med Hanna Rothelius, sponsoransvarig på Popkollo, om hur klimatet rent jämställdhetsmässigt förändrats i branschen under de tio år som Popkollo funnits, hur de gör när de startar upp nya kollon och hur man ska gå tillväga om man vill vara med och stödja deras verksamhet.

Vad har hänt under det gångna året?

Oj, mycket! Vi har etablerat Popkollo på fem nya orter och därmed finns vi nu på 12 ställen i Sverige. Vi har startat den nya inriktningen Popkollo Jazz tillsammans med jazzföreningen Impra som också har startat en ny Popkolloförening. Vi har haft fantastiska samarbeten med artister, musiker, låtskrivare, dj:s och producenter som gästat våra kollon, såsom Ace Wilder, Mio Jäger från Frantic Amber, Gnučči & Bella Boo, Silvana Imam, Ayesha, Anaye, Mahoyo, Alina Devecerski, Lovisa Thurfjell från Tiger Bell, Sofia Jannok, Jonna Löfgren från Glasvegas och Susanna Risberg. Vi har också inlett ett samarbete med stiftelsen Crossing Boarders där vi under de kommande tre åren tillsammans ska arbeta med en kommun i taget och där utbilda samtliga musikaktörer, som till exempel den lokala musik- och kulturskolan, fritidsgården och studieförbunden, inom jämställdhet och normkritik.

Kan du berätta lite mer om organisationen. Hur funkar det när ni startar upp nya kollon och hur mycket kostar det för deltagarna?

Nya kollon börjar ofta med att några enskilda personer, en förening eller annan aktör vill göra ett Popkollo och får då ett så kallat ”tillfälligt arrangörskap” där tanken på sikt är att de ska ingå i det nationella samarbetet i Popkollo fullt ut. Samarbetet bygger på att det är föreningar som är medlemmar i Riksorganisationen Popkollo som tillsammans driver utvecklingen av Popkolloverksamheten. Nya arrangörer får stöd och hjälp av mer erfarna arrangörer och har lätt att komma in i arbetet genom att vi har en struktur där vi jobbar tillsammans. Om du till exempel är ansvarig för marknadsföring i Arvika så ingår du i ett nätverk med andra marknadsföringsansvariga i andra Popkolloföreningar och då kan det vara lättare att vara ny och oerfaren.

Vi har glidande skala på vår deltagaravgift för att göra det möjligt för alla som vill att vara med på ett Popkollo. Deltagaren väljer själv vilken summa den kan betala mellan 1500 och 5000 kr för ett övernattningskollo som är 7-10 dagar långt. Om även 1500kr är för mycket går det också att ansökan från Popkollofonden för att få ännu lägre avgift. Den egentliga kostnaden per deltagare är närmare 7000kr (utifrån att förarbetet är ideellt) så resten finansierar vi lokalt genom samarbete med kommun och landsting/region, genom att sälja fika på avslutningskonserter, samarbeten med studieförbund osv och genom nationell sponsring.

Ni har ju hållit på i mer än 10 år nu. Hur ser musikklimatet i Sverige ut idag ur ett jämställdhetsperspektiv jämfört med när Popkollo startades?

Vi har helt klart märkt skillnad. I början när vi startade var det ganska ovanligt att deltagarna hade några förkunskaper. Nu är det betydligt vanligare att de har spelat lite sen innan. Studieförbunden släppte ju också en rapport nu som visar att andelen tjejer i deras musikverksamhet har ökat från 12% till 16% sedan 2008. Popkollo anges som en av anledningarna till detta. Så någonting håller ju på att hända! Jag träffade häromveckan på en deltagare från 2004 som numera är professionell låtskrivare och producent. Så det är väl nu det börjar märkas lite skillnad kan vi hoppas. Jag tycker också att vi ser fler jämställdhetsinitiativ från andra i musikbranschen nu än vi gjort tidigare. Där kan ju dels nämnas SKAP och deras projekt Skapelsen samt Livemusik Sverige som anlitat både Popkollo och Crossing Boarders som utbildare.

Slutligen så vill vi ju uppmana fler aktörer att stödja er verksamhet. Du kanske kan nämna något om er supporterklubb?

Gärna det! Popkollos Supporterklubb finns för alla de företag, organisationer, artister och andra aktörer som vill stötta Popkollo och det vi försöker uppnå - ett jämställt musikliv. Även i Supporterklubben har vi glidande skala för att göra det möjligt även för de som inte har så stora resurser att stötta. Du bestämmer själv en summa mellan 2500kr och 25000kr att gå in med per år helt utifrån vilka ekonomiska förutsättningar du har. Som privatperson går det också att bli stödmedlem för en lite mindre summa per år (100, 250, 500 el 1000 kr per år). Pengarna går till att subventionera deltagaravgiften till våra kollon.