Får jag lov?

Får jag lov?

Guide om vad som gäller vid musikanvändning i reklamsammanhang.

Musik är en av vår tids mest omtyckta konstformer. Toner och rytmer talar direkt till våra känslor och spelar en stor roll i de flesta människors liv. Det är också ett populärt verktyg inom reklam och varumärkesbyggande. Idag använder i stort sett alla varumärken musik i någon form för att nå fram med sina budskap. Rätt musik i rätt sammanhang kan förstärka budskap genom att skapa associationer och frambringa mening och betydelse.

Men vad är det egentligen som gäller om man vill använda musik i ett reklamsammanhang? Är det något särskilt som man bör tänka på?

Mot bakgrund av dessa frågor har vi valt att ta fram denna guide. Den består av tre enkla tips med illustrationer gjorda av tecknaren Magnus Bard och syftar till att öka kunskapen om vad som gäller när man vill använda musik i reklam. I två av illustrationerna medverkar låtskrivarna och artisterna Seinabo Sey och Silvana Imam.

– Om nån vill använda min musik i ett reklamsammanhang vill jag att de frågar mig om lov först. Det handlar om respekt. Den här guiden förmedlar det på ett bra sätt samtidigt som den är pedagogisk och ger svar om vilka olika rättigheter du som kund måste ha koll på, säger Silvana Imam.

Ladda ner hela guiden HÄR.