”Allt jag inte minns” vinner pris för bästa musik på Riagalan
2020.10.15
”Allt jag inte minns” vinner pris för bästa musik på Riagalan

Igår kväll gick TV-branschens årliga hyllningsceremoni Riagalan av stapeln livesänd från Cirkus i Stockholm. För andra året i rad korades en vinnare i kategorin ”Årets bästa musik i program/programidé (scripted)” och priset gick i år till tv-produktionen Allt jag inte minns och kompositören Lisa Montan (fd Holmqvist). Lisa tog emot statyetten, tillsammans med produktionsbolaget Black Spark & Kärnfilm, från förra årets vinnare Irya Gmeyner.

Lisa Montan (fd Holmqvist) har en lång karriär i film- och tv-branschen bakom sig som scenograf och kostymör men har sedan 2014 främst valt att arbeta som kompositör. Hennes musik vann priset med motiveringen:

”I detta drama lyckas musiken förstärka och lyfta känslan mellan minnets bedrägliga begär och den verkligt nakna sanningen till en självklar och unik helhet. Med den klassiska musikens ljudrum och en samtida puls känns musiken kreativ och nyskapande med en ton som känslomässigt inte släpper taget.”

– Jag är så glad och hedrad att musiken i Allt jag inte minns fått det här priset, jag delar detta pris med Beata Gårdeler, Jonas Jansson, och alla instrumentalister som givit musiken liv – Lisa Montan (fd Holmqvist)

Nytt för i år var att statyetten som delades ut i denna priskategori hade lagts till en dirigentpinne i den klassiska ”Riahanden”.

De nominerade bidragen:

  • Allt jag inte minns – kompositör: Lisa Montan (fd. Holmqvist), av Black Spark & Kärnfilm, manus
  • Fartblinda – kompositör: David Engellau, av FLX, manus
  • Innan vi dör – kompositör: Niclas Frisk, av BR•F, Förlag: Universal Music Publishing

Årets musikjury bestod av:
Patrik Sventelius, Senior Advisor Rightsholder Relations, Stim
Irya Gmeyner, Composer, singer & producer
Marit Woody, Operativ chef, Musikförläggarna
Daniel Edvardsson, Vice VD, Mastiff
Johan Nylander, Redigerare

Om priset
Syftet med priset är att premiera den mest kreativa, och samtidigt självklara, användningen av upphovsrättsskyddad musik i svensk tv-produktion. I år har urvalet utgått från de nominerade bidragen i ”Årets Program/Programidé scripted”. Utmärkelsen hyllar den tv-produktion som med hjälp av musiken lyckats lyfta det rörliga materialet till en ny nivå. Juryn har tittat på hur väl musiken och bilden samspelar i produktionen, kreativ höjd samt hur musiken lyfter produktionen. Mottagare av priset är de som skapat musiken tillsammans med produktionsbolaget bakom tv-produktionen.