Förlagens marknadsandelar 2019
2020.03.10
Förlagens marknadsandelar 2019

Sony/ATV fortsatte att vara största svenska musikförlag på Topplistan 2019. Det visar Musikförläggarnas sammanställning av de mest populära låtarna från förra året. Årslistan toppas av Aviciis SOS(feat Aloe Blacc).

Sony/ATV har 23,81% av andelarna på Topplistan för 2019. Det är en minskning jämfört med 2018, då Sony/ATV tog täten med 31,45%, men det är fullt tillräckligt för att vara dominant. Universal Music Publishing blir näst störst med 17,23% (18,92% 2018) och därefter är Warner Chappell knapp trea med10,74% (7,18% 2018). Kobalt ligger tätt efter med 10,41% (15,45% 2018)

Cirka en fjärdedel av andelarna är oförlagda verk.

Årslistan för 2019 toppas av Avicii och SOS (feat Aloe Blacc), (Bergling, Briggs, Fogelmark, Nedler, Burruss, Cottle) [Kobalt, Sony/ATV, BMG, Warner Chappell]. Fem av låtarna på topp tio och 62 på topp 100 har helt eller delvis svenska låtskrivare. Av dessa framförs många av svenska rappare som EinárDree Low och Z.E.

Text: Christel Valsinger, musikindustrin.se
Här finns texten på Musikindustrin.se