2015 04 27

"Jag gillar att sätta ihop låtskrivare som på pappret inte borde skriva ihop"

Del 1: "Vad gör ett musikförlag?" - Pernilla Svanström (The Kennel).

Vid trafikplats Bergshamra utanför Stockholm i en stor gul villa sitter musikförlaget The Kennel och jobbar. Med fyra studios i samma hus samlar de också stora delar av förlagets kontrakterade låtskrivare på ett och samma ställe. Något de tycker är bekvämt. Familjekänslan är viktig för The Kennel.

– Det är lite annorlunda att jobba så nära som vi gör och det är väldigt smidigt. Så fort jag får en förfrågan om någonting så går jag direkt in till låtskrivarna och frågar.

– En annan fördel med att sitta som vi gör är att det skapas så mycket kreativitet. Det läcker över mellan studiorna. Positivt är också att låtskrivarna enkelt kan utnyttja varandras olika kvaliteter samtidigt som det är nära till samarbete.

The Kennel bildades 2009 av Hayden Bell och Iggy Strange Dahl med ett tydligt syfte: att hitta och utveckla nya låtskrivare. De är ett litet musikförlag som gillar att skapa från grunden. Det administrativa arbetet har de lagt på musikförlaget Universal Music Publishing att sköta. Universal representerar även The Kennel över hela världen.

– Vi har valt att ägna oss åt det vi tycker är roligt. Att öppna dörrar, hitta samarbeten, sätta ihop co-writes med mera. Drivkraften är att vara med och skapa framgång för våra låtskrivare. Det är hela grundkänslan i The Kennel.

– En nisch är att vi fokuserar på att hitta och utveckla nya talanger. Vi är inte särskilt intresserade av att kontraktera låtskrivare som redan har en stor katalog eller att köpa upp gamla kataloger.

 

Pernilla började på The Kennel ganska omgående efter starten 2009. De behövde någon som kunde hjälpa till med att få ut musiken. Någon kreativ som kunde jobba med låtarna och som hade ett kontaktnät. Pernilla, med sin långa erfarenhet från bland annat BMG, MNW och Murlyn Songs, var ett givet val.

– Jag hade dock slutat i musikbranschen och tänkte egentligen aldrig komma tillbaka. Jag var riktigt trött på att det blivit för mycket politik och för lite musik. Men efter ett tag kände jag att jag saknade det. Känslan kom plötsligt tillbaka när jag en dag var uppe på Pelle Lidells rum på Universal Music Publishing efter en gemensam lunch och lyssnade på ny musik som de jobbade med.

– Ett par månader efter det mötet sa Pelle: ”Du har väl hört att Hayden bor i Sverige nu och att de har stora grejor på gång? Jag har sagt att de ska höra av sig till dig”.

– När väl Hayden och Iggy kom och förklarade upplägget kände jag att jag ville vara med. Det var på helt andra premisser gentemot det jag jobbat med tidigare. Och på den vägen är det.

 

Ganska snabbt fick The Kennel stora framgångar i Asien. Mycket på grund av långa relationer. Men också för att de gjorde ett medvetet val att satsa just där.

– Hayden Bell, som var med och startade The Kennel, reste väldigt ofta till Japan och Korea i början av 2000-talet. Han bodde då i Australien och jobbade som manager och A&R. När han sen flyttade till Sverige och drog igång The Kennel så kändes det självklart att börja med Asien. Även jag hade en hel del kontakter där sen min tid på Murlyn.

– Visst, självklart ville vi också ha den där USA-hiten, men eftersom vi var tvungna att börja helt från scratch så valde vi att fokusera på Asien. Innan vi skulle satsa i USA ville vi komma upp till en viss nivå. Vi hade ju också ett ansvar att se till så att våra låtskrivare kunde försörja sig. Och i Asien hade vi jobb. Både Japan och Korea skrek efter vår musik, samtidigt som vi hade många etablerade kontakter där. Valet föll sig naturligt. Vi sa att vi skulle fokusera på det och visa att vi var jäkligt bra på det. Sen helt plötsligt exploderade K-popen. Då tänkte vi att vår första USA-hit kanske blir med en K-pop-låt. Och så blev det, med Girls Generations I Got A Boy.

– Idag tror kanske folk, på gott och ont, att vi enbart jobbar mot Asien. Men så är det inte. Vi har hela tiden hållit på att signa och utveckla andra akter. Vi har till exempel The Veronicas och låtskrivaren och artisten Conrad Sewell, som bland annat skrivit och sjunger på Kygos Firestone. Vi ligger också bakom musiken till serien Jordskott, som nyligen visats i SVT.

 

Pernillas arbetsuppgifter består av att ta hand om låtskrivarna och att hitta hem till deras låtar.

Arbetsdagen börjar oftast från sängkanten. Eftersom stora delar av världen är igång när vi i Sverige ligger och sover så är hennes inkorg oftast full av mejl när hon vaknar.

– Jag brukar kolla av läget hemma och svara på sådant som går snabbt. När jag sedan kommer till kontoret sätter jag igång med det som tar lite längre tid, till exempel förfrågningar där jag måste skaffa okej från olika parter. Ofta kan det handla om co-writes med utomstående låtskrivare, eller att någon vill använda vår musik, till exempel en artist eller ett tv-program. Det kommer förfrågningar hela tiden. Dels förfrågningar om specifika låtar, men också från förlag och skivbolag som har låtskrivare och artister som vill komma över och skriva. Då gäller det att tänka ut vilka som bör skriva tillsammans och sätta ihop dem.

– Jag gillar verkligen att sätta ihop låtskrivare som på pappret kanske inte borde skriva med varandra. Det är då det verkligen kan blixtra till. Det är oftast genom att skapa klincher som det sker något nytt och fräscht, att det skapas nya grejor. När det väl klickar är det jättehäftigt.

– Dagarna kan se väldigt olika ut beroende på vilka som är i huset. Är det till exempel nya låtskrivare och artister som kommer hit så tar det ju en stund att visa dem runt och se till så att de kommer på plats.

Hon lägger också ner mycket tid på att pitcha låtar.

– När en låt är klar brukar jag tänka: ”Var skulle den här låten passa någonstans?”, ”Vilka skulle vara intresserade av denna?”. Ofta kan jag känna att musiken passar en viss typ av A&R eller bolag snarare än en artist. Då gäller det att tänka strategiskt så att man skickar till rätt person först. Så att den man vill ska ha den får första tjing.

Pernilla brukar också gå runt och guida låtskrivarna. Genom sina kontakter har hon koll på vad det är för låtar som efterfrågas.

– En viktig del i mitt arbete är att förmedla till låtskrivarna vad det är för typ av musik en viss kund/artist vill ha. Sen går jag tillbaka till kunden/artisten när musiken är färdigskriven och kollar om den passar, om det är något som ska göras om eller om den mot förmodan inte funkar.

– Nu på senare tid har vi på The Kennel börjat skriva mer och mer sådant vi blir ombedda att skriva. Det har blivit en större efterfrågan på våra grejor. Men det gäller nog svensk musik överlag.

Vad beror det på tror du?

– Vi gör bra popmusik helt enkelt. Jag tror det finns något i de svenska melodierna som attraherar. Att de tillför något som håller det fräscht. Samtidigt är vi öppna för samarbete. Det finns en mentalitet och ett annat tänk här som gör att vi är mycket öppnare när det kommer till att skapa musik tillsammans och att förstå vad kunden vill ha.

– Att samarbeta är något som våra låtskrivare får lära sig väldigt snabbt. Som låtskrivare på The Kennel gäller det att vara öppen och lyhörd.