2010.11.26
Palmborgs nya fas

Den 1 oktober i år lämnade Magnus Palmborg Warner/Chappell Music Scandinavia efter 15 år. I stället blev han delägare och Music Supervisor på musikkonsultbolaget Music Super Circus. SMFF:s utsände besökte dem på kontoret i Gamla Enskede.

Music Super Circus grundades 2008 av Markus Bergkvist, tidigare på Riviera. Hur blev Magnus Palmborg värvad?

– Vi har haft kontakt under många år och jobbat väldigt nära varandra med olika projekt. Vi har länge skojat med varandra om att jobba ihop, säger Palmborg. Jag har sagt ”när du börjar jobba hos oss på Warner/Chappell så kommer det att bli jättebra” och Markus har kontrat med att säga att det ju är jag som ska börja hos honom. Strax innan midsommar kom han med ett konkret förslag om att slå våra påsar ihop och det kändes helt rätt. Jag har trivts oerhört bra på Warner/Chappell. Det har varit en utvecklande arbetsplats inom musikbranschen med en imponerande katalog och fantastiska kollegor. Men någon gång måste man våga släppa taget och testa något nytt.

– Magnus var den ende som var tillräckligt galen för att kunna jobba med oss, inflikar Markus med ett leende. Man kan inte ha någon som tänker innanför boxen!

Palmborg säger att han alltid trivts med synkdelen av förlagsbranschen, men aldrig har kommit så nära beställarna som nu.

– Eftersom jag nu är oberoende tas jag emot på ett nytt sätt och får ett annat mandat. Det är stimulerande och roligt.

Utöver de två delägarna Markus och Magnus är Li Stanley på plats två dagar i veckan.

– Li är kreatör och arbetar med pitchar men hjälper också till med praktiska detaljer. Camilla Nordahl hjälper oss på projektbasis.

Att vara småföretagare innebär fler sysslor.

– Allt från det praktiska arbetet med rättigheter till att beställa kontorsmateriel och koka kaffe, konstaterar Palmborg.

Music Super Circus har några upphovsmän som de jobbar mer med (showreels på deras hemsida ger en vink, även om det givetvis finns många fler) och känner sig trygga med, men är alltid öppna för samarbeten.

– Det beror ju på vem som levererar bäst resultat. Målet är att slutkunden ska kunna känna sig trygg. Ibland får flera chansen att komma med förslag, exempelvis om man söker ett ledmotiv till en film. Om det är snabbare puckar så kanske vi vänder oss till någon vars kapacitet vi känner bättre.

Vad är då den största skillnaden mot att jobba på ett stort musikförlag?

- Det är mer flexibla arbetstider samtidigt som det är en annan typ av ansvar. Nu måste vi dra in ett antal jobb per månad för att få ihop till våra löner. Att jobba på ett stort förlag men en stor katalog sker mycket per automatik. Samtidigt är det helt andra krav från upphovsmän att skapa aktivitet och på att leverera budgetar och fina resultat till ägarna.

Det är också lättare att komma närmare produktionen nu. Reklambyråer och regissörer vill oftast inte ha en massa olika kontakter, de vill ha en som löser problemet.

Hur ser du som extern aktör på svenska musikförlag och deras framtid?

– Sverige har en fortsatt stark position internationellt och jag tycker snarast att många andra europeiska länder ska se på vad svenska förlag gör. Vi är långt framme när det gäller att placera musik utomlands. När det gäller synk är musikförlagen fortfarande mer aggressiva än skivbolagen, men de sistnämnda börjar vakna nu.

Vilka är era främsta klienter?

– Främst reklambyråer och filmbolag. Vi har precis gjort klart en IKEA-film om garderobsveckor med en fransk artist som vi licensierat. Nya KappAhl-reklamen har precis börjat gå. Sedan kommer en ny kampanj för Telenor, Lindex, SPP med mera.

– Vi hoppas även kunna vara inblandade i ett antal spelfilmer och TV-serier per år, eftersom det var det jag jobbade mest kreativt med på Warner. Just nu jobbar vi med Jägarna 2 och den nya Änglagård-filmen. Dessutom gör vi på TV-sidan även nästa säsong av Solsidan.

Music Super Circus strävar konstant efter en bra mix mellan projekt och personer de gillar att jobba med.

– Men det brukar aldrig vara några problem. En egenskap man måste ha i det här jobbet är att kunna jobba med många olika sorters människor och bygga upp ett ömsesidigt förtroende. De ska kunna lita på att vi levererar – och gör det i tid! Man får aldrig glömma att vi är en del i ett stort sammanhang.

Magnus och Markus var naturligtvis på Musikförläggarnas Pris nu i november.

– Vi är en ju en aktör som har daglig kontakt med SMFF:s medlemmar så det känns viktigt. Sedan vill man inte missa Sveriges roligaste musikbranschfest.

Till sist: Music Supervisor? Det är ett engelskt begrepp.

– Ja, musikkonsult är väl det svenska ordet. Men ibland känns det långsökt med svenska. Vi talar om ”clearing” av rättigheter, fast vi i själva verket klarerar hela dagarna. Men… det låter lite för mycket regeringskansli i mina öron!

Text: Anders Lundquist