Roygalans vinnare av ”Bästa musik i reklamfilm
2018.09.27
Roygalans vinnare av ”Bästa musik i reklamfilm" korad

Igår kväll gick Roygalan av stapeln på Cirkus i Stockholm - galan som premierar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. För fjärde året i rad delade Musikförläggarna, i samarbete med Ifpi och Film- och TV-Producenterna, ut priset ”Bästa musik i reklamfilm”.

Priset gick i år till låten ”Waterline” (Gasorgel edition) för Stockholm Gas. Låten är skriven och producerad av Caroline Cederlöf och Peter Kvint (Universal Music Publishing / Kvintessential/Sony/ATV Music Publishing Scandinavia), framförd av GRANT.

Juryns motivering:
”I denna film är valet av låt, sångerska och instrument helt avgörande. Att lyckas väva i hop annonsörens kompetens med vacker, uttrycksfull röst och en otrolig bra låt får var och en att smälta. En poetisk och musikalisk manifestation av en produkt som normalt sett inte väcker så starka känslor. Vem kunde tro att en gasorgel skulle vara med och vinna pris i Roygalan. Grattis GRANT och Stockholm gas!”

Här finns vinnarfilmen ”Waterline” (Gasorgel edition)” att se och höra >

De andra två nominerade till priset var:

”Working Class Hero” till Make Space för Arbetsförmedlingen, skriven och framförd av John Lennon (Universal Music Publishing)

”Man vänjer sig” för Eurojackpot, skriven och framförd av Kjell Höglund (BMG Rights Management Scandinavia)

Roygalan instiftades 2003 av branschorganisationen Film&TV-Producenterna och är uppkallad efter regissören Roy Andersson. Här finns alla vinnare i Roygalan 2018 >

Juryn som röstat fram de nominerade, och vinnaren, i ”Bästa musik i reklamfilm” bestod i år av:
Li Stanley, Senior Music Supervisor på Ohlogy
Lisa Cronstedt, Marknad och kommunikationschef Ifpi samt Projektledare för Grammis
Marit Woody, Kommunikationschef Musikförläggarna
Patrik Sventelius, musikförläggare
Johan Lindgren, Pindify
Simon Hernadi, producent
Nådde Hansson, regissör