2012 04 19

Sanken Sandqvist nytillträdd General Manager för BMG Chrysalis

För ungefär en månad sedan fick Sanken Sandqvist uppgiften att leda den skandinaviska satsningen av BMG Chrysalis.

Som nytillträdd General Manager är han i full gång med sitt nya uppdrag. Åsa Enström fortsätter som förlagets jurist efter mammaledigheten, rollen hon hade hos Air Chrysalis innan sammanslagningen med BMG.

Hej Sanken! Grattis till nya jobbet. Hur hände det här? Berätta!
-Redan för ett år sedan kontaktade BMG mig och undrade hur mina framtidsplaner såg ut och om jag eventuellt var intresserad av att jobba med dem. Vi har fört diskussioner från och till och det känns jättekul att vi nu landat här.

Sanken kommer närmast från Warner/Chappell Scandinavia, där han i rollen som International A&R Exploitation ligger bakom kontrakteringen av en rad framgångsrika låtskrivare, som systrarna Klara och Johanna Söderberg i First Aid Kit, Alexander Kronlund (Britney Spears, Robyn) och Lasse Mårtén (Lykke Li, Primal Scream). Han är också sedan länge en välmeriterad producent med egna studion Toytown i Stockholm, där han bl a arbetat med Killing Joke, Paradise Lost och Clawfinger, och han har med framgång drivit independentbolaget MVG Records.

Från mångsidig kreatör till nordiskt ledarskap – hur ser du på din nya roll och vad tror du blir dina främsta uppgifter?
– Den här rollen känns helt naturlig för mig; utmanande och kreativ. Musiken ska få komma i första rummet, det är där allting börjar, och tillsammans med det fantastiska team vi har här på BMG Chrysalis är jag säker på att vi kommer att utvecklas snabbt och definitivt bli en av de största spelarna i Skandinavien.

– Min främsta uppgift blir att tala om för musikbranschen att BMG Chrysalis är ett förlag som står för framtiden. Vi har en transparent modell och ett ”mastertänk” som inte finns hos någon av de andra stora bolagen.

I ett pressmeddelande från BMG:s Europachef Fred Casimir tar du upp de lokala låtskrivarnas behov av att hitta fler vägar ut på den internationella marknaden och du nämner också att de internationella låtskrivarnas representation i Skandinavien kan förbättras. Hur ser dina tankar och planer ut för att jobba med just det här?
– Det ”nya” BMG är ett väldigt ungt bolag med starka resurser och det finns en stor öppenhet att jobba över gränserna. Som vi alla vet så har de skandinaviska kreatörerna ett fantastiskt rykte men politik och avstånd som gör att ”pitcharna” inte kommer hela vägen och därför har vi en person på plats i USA och England som BARA jobbar för våra skandinaviska låtskrivare – det ger resultat!