Sony/ATV #1 på listan över musikförlagens marknadsandelar 2015
2016 01 26

Sony/ATV #1 på listan över musikförlagens marknadsandelar 2015

När vi räknar ihop musikförlagens marknadsandelar för 2015 är det Sony/ATV Music Publishing Scandinavia som hamnar i topp med 26,13 %. Av de 100 mest köpta och spelade låtarna förra året hade Sony/ATV representation på hela 54 stycken. På andra plats ligger musikförlaget Universal Music Publishing med 17,4 %. Diagrammet bygger på statistik från Sverigetopplistans årslista – de 100 mest köpta och spelade låtarna i Sverige under 2015.

– Det känns otroligt kul. Jag tror att det är kombinationen av vår fantastiska roster, lokal som internationell, och ett hårt jobb som resulterar i detta. Planerna för 2016 är att fortsätta fokusera på att signa och utveckla låtskrivare och artister som vi tror på – och att jobba ännu hårdare förstås, säger Johnny Tennander, vice vd och A&R-chef på Sony/ATV Music Publishing Scandinavia.

Bland Sony/ATV:s klienter återfinns låtskrivare och artister som Avicii, Bob Dylan, Lady Gaga, Adam Lambert, Lykke Li, Norlie & KKV, Ed Sheeran, Lennon & McCartney, Tove Styrke och Taylor Swift.