Igår kväll delade Roygalan ut sina priser på Södra Teatern i Stockholm. För sjunde gången deltog Musikförläggarna på galan som premierar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Precis som tidigare år delade Musikförläggarna, tillsammans med Ifpi, ut priset ”Bästa musik i reklamfilm”
Priset gick i år till låten: "Anything You Can Do" för Volvo - “The Future is Electric”. Låten är skriven av Irving Berlin (Universal Music Publishing AB) och framförs av Ethel Merman & Ray Middleton
Juryns motivering:
"Här har man på ett smart och kärleksfullt sätt lyckats använda musikens möjligheter för att såväl förstärka karaktärerna som förmedla ett budskap och dessutom täcka in produktens innersta kärnvärde. Resultatet blir humoristiskt och härligt. Bättre låtval får man leta efter!"
Här finns filmen att se och höra >
De andra två nominerade till priset var:
"Jag gör som jag vill" för Nordax Bank
Låten är skriven av Leo Riggebo och Henrik Wahlström och framförs Kalle Malmberg (sång), Leo Riggebo (trummor, gitarr, keys), Martin Dernhagen (bas). Henrik Wahlström och Klara Mahrs (Kör).
"Nu stannar vi på marken" för SJ
Låten är skriven av: Stina Nordenstam (Universal Music Publishing AB) och framförd av: Veronica Maggio
Juryn som röstat fram de nominerade, och vinnaren, i ”Bästa musik i reklamfilm” bestod i år av:
Lisa Cronstedt, Marknads- och Kommunikationschef, Projektledare Grammis Ifpi Sverige
Björn Stein, Regissör
Marit Woody, COO, Musikförläggarna
Patrik Sventelius, Senior Advisor, Stim
Ylva Rosén, Music Supervisor, Ohlogy
Li Stanley, Music Supervisor, Solid Music Supervision
Aida Adem, Exekutiv Producent, Musoke Production
Jesper Ericstam, Regissör, Social Club
Marcus Ibanez, Regissör, New Land