Atena Banisaid och Johnny Tennander på Sony/ATV Music Publishing Scandinavia - om arbetet för att stärka kvinnliga låtskrivare
2019.03.21
Atena Banisaid och Johnny Tennander på Sony/ATV Music Publishing Scandinavia - om arbetet för att stärka kvinnliga låtskrivare

Musikförläggarna, och våra medlemsförlag, arbetar för att skapa en jämställd musikbransch. På musikförlagen finns värdefull erfarenhet, och tips, kring jämställdhet i branschen. Musikförläggarna kommer att berätta om förlagens jämställdhetsarbete och lyfta fram goda exempel. Först ut är Atena Banisaid, A&R, och Johnny Tennander, VD, på Sony/ATV Music Publishing Scandinavia.

Vi frågade Johnny och Atena hur de arbetar med kvinnliga låtskrivare.

Vad är utmaningen för kvinnliga låtskrivare idag och hur jobbar ni med era kvinnliga låtskrivare för att komma förbi hinder?
– Utmaningen är att bryta ifrån de normer och strukturer som vi har kommit att växa upp med, att bryta ifrån ett beteendemönster som blivit accepterat för att ”det alltid har varit så”. Vi arbetar hårt för att våra kvinnliga låtskrivare skall våga ta för sig och ha självförtroende i alla typer av sammanhang och rum. Även våra manliga låtskrivare är medvetna om att de måste ta del i den förändringen och öppna upp, diskutera och stötta. Vi arbetar aktivt för att vår roster skall vara jämställd och se till att kvinnor och män alltid arbetar tillsammans för att öka mångfalden.

Sony/ATV representerar låtskrivaren Jonnali ”Noonie Bao” Parmenius som skriver världshits åt artister som Camila Cabello, David Guetta, Katy Perry, Charli XCX och ALMA. Hon har tagit hem priset som Årets internationella framgång på Musikförläggarnas pris de två senaste åren i rad, och på galan 2017 även priset som Årets kompositör.

Vad behöver förändras för att det ska finnas fler Noonie Bao – kvinnor som arbetar internationellt framgångsrikt som låtskrivare?
– ­Vi tror att det behövs fler som Noonie Bao – förebilder. Kvinnliga låtskrivare har inte haft tillräckligt många kvinnliga förebilder där de har kunnat se upp till en annan kvinnlig låtskrivare och tänka ”jag vill vara som henne! Jag vill också skriva världshits!”. I övrigt är vi fantastiskt duktiga på det, med t.ex. kvinnliga artister där vi haft flera förebilder genom åren. Men vi tror och hoppas att en som Noonie kan inspirera fler unga kvinnor att känna motivation och styrka nog att våga ta för sig som just låtskrivare. Noonies framgångsrecept har varit en enorm talang såklart, blandat med ett stort fokus och hårt jobb i många år – och även väldigt kloka val längs vägen, där hennes integritet och pepp hela tiden har fått styra. Hon har alltid känts väldigt trygg i sin musik och sina val. Och den tryggheten och självförtroendet tror vi som sagt är väldigt viktig att bygga upp hos kvinnliga låtskrivare & producenter, individuellt och generellt.

Under hösten startade Sony/ATV Music Publishing Scandinavia, tillsammans med Musikmakarna, upp ett mentorsprogram för kvinnliga låtskrivarstudenter på skolan.

Vad har ni som förlag lärt er av ert mentorskapsprogram med Musikmakarna?
– Nu kommer det en ny generation av kvinnliga låtskrivare och producenter som ifrågasätter, som kritiserar och som vågar säga ifrån. Med hjälp av vårt program hoppas vi att de har funnit självförtroendet att våga ta plats i nya rum och sammanhang oavsett vilka andra som är i rummet. I vårt mentorskapsprogram har vi valt att ha workshops med bra förebilder oavsett kön, men vi har tydligt märkt en efterfrågan på kvinnliga förebilder. Det finns en del men vi behöver fler, och gärna fler på en internationell nivå. Samtidigt känner vi starkt att män och kvinnor behöver få arbeta med och lära sig av varandra – jämställdhet handlar inte om att exkludera någon part och vi måste skapa förändringen tillsammans.