Grundaren Ben Malén berättar om sina idéer inför framtiden:
Efter åtta fantastiskt roliga och framgångsrika år som VD på Air Chrysalis Scandinavia, varav även tre som VD för Chrysalis Tyskland, kom ägarbytet, då BMG köpte Chrysalis, väldigt lämplig för min del då jag började längta tillbaka till möjligheten att hinna lyssna klart på en hel låt och kanske lyssna en gång till eftersom låten var så förbannat bra.
Jag hade förmånen att få kontraktera och jobba med några av våra allra duktigaste låtskrivare under Chrysalis-tiden; Andreas Mattson, Carl Falk, Niklas Frisk, Michel Zitron, Alice Gernandt, Alina Devercerski, Jukka Immonen, Epicentre för att nämna ett fåtal, och om deras förmåga vittnar de mer än 50 listettor som dessa levererade, världen över.
I januari 2012 startade jag upp mitt nya företag, Stereoscope Music Scandinavia. Ett musikbolag, som sig bör, där förlagsverksamheten är en av grundpelarna. Affärsidén är enkel, att hitta och utveckla nya talanger, såväl låtskrivare som artister, för den internationella marknaden. Stereoscope Music Scandinavia skall vara - ett litet bolag som gör stor nytta!
Originalförlagsverksamheten drivs under Telescope Music Publishing och de första kontrakteringarna som gjordes var Andreas Mattsson, en av Sveriges absolut bästa och mest mångsidiga låtskrivare, och Alice Gernandt som i mina ögon är en av Sveriges bästa topliners när det gäller alla former av pop. Både Alice och Andreas har jag sedan tidigare jobbat med under en längre tid.
Stereoscope bedriver också en del subförlagsverksamhet och vi representerar bl. a. Buck’s Music Group, en fantastisk katalog både på bredden och djupet som skapar bra möjligheter till synchar. Subverksamheten kommer jag att hålla på en rimlig nivå och är inte på jakt efter massvis av katalog att representera.
Något jag inte tidigare ägnat mig åt, i sin rena form, är management men tillsammans med min kollega Adam Salomon har vi kontrakterat ett par stora talanger även på managementsidan. Dels Miriam Bryant, vars historia i sig är speciell då hon skrev sin första låt i november 2011 och i april 2012 var hon kontrakterad för världen, ex Skandinavien, av EMI i Tyskland. I juni skrev vi avtal med EMI för Skandinavien. I december gör hon sin första egna klubbturné i GSA (Germany, Switzerland, Austria red.anm.). Miriam hittade jag i samband med att Victor Rådström kontrakterades som låtskrivare & producent då han hade skrivit och producerat Miriams låtar.
Victor Rådström representerar vi som förlag och producentmanagement. Victor är vid 20 års ålder redo för världen och jag är övertygad om att han kommer att vara en av Sveriges stora musikexporter under de närmsta åren. Victor & Miriam var för mig exakt den sortens tidiga talanger jag ville jobba med och utveckla så de beskriver väldigt mycket av hur jag ser min framtida verksamhet utvecklas.
Under vårvintern startade Ola Håkansson, Klas Lunding och jag även ett skivbolag, 100songs, som har ett lite annorlunda tänk baserat på vår kärlek till singlar & hits. 100songs ger enbart ut singlar, digitalt, världen över i samarbete med X5 Music. Starten har varit hektisk och spännande och i skrivande stund börjar några av våra releaser att utveckla sig på intressanta sätt.
På ägarsidan har jag tagit ett lite annorlunda grepp, baserat på de erfarenheter jag har av tidigare försäljningar och delvis också på grund av den utmattning av den rådande kapitalismen som pågår. Med det avser jag kapitalets värde i förhållande till idéns. Därför har jag skapat en möjlighet för de kontrakterade låtskrivarna att bli delägare i företaget, på en låg nivå, men de som känner till hur en katalog värderas förstår också att det delägarskapet kan vara ett skönt bidrag den dagen katalogen skall säljas.
Som verkande i musikbranschen ligger det väl nära till hands att, av ren självbevarelsedrift, alltid säga att framtiden ser ljus ut. Nu verkar dock nya affärsidéer, teknik och lagstiftning befinna sig i en bättre harmoni med varandra, för musikbranschens del, än på mycket länge och i Sverige pekar det mesta åt rätt håll. Den intäktsmässiga obalansen mellan masterägare och upphovsmän, gällande streamingtjänsterna, är dock ett stort problem som måste åtgärdas. Annars är risken stor att andra, informella lösningar söker dagens ljus, vilket vore ett nederlag för både sällskapen och musikförlagen, men framförallt för upphovsmännen. Det mest fascinerande med Sverige är dock den till synes den oändliga mängd av nya talanger som man stöter på. Nivån på våra unga kompositörer och producenter är fascinerande hög.