2023.10.24
Intervju: Jörgen Elofsson – om MFP 2003 och att vara låtskrivare i början på 2000-talet

Sedan den allra första upplagan av Musikförläggarnas Pris-galan har många fantastiska låtskrivare fortsatt sina framgångsrika karriärer och haft en betydande påverkan på det svenska musikundret. En av dessa är Jörgen Elofsson – Cheiron-låtskrivaren som skapat otaliga superhits för stjärnor som Britney Spears, Westlife, Kelly Clarkson, Jennifer Lopez med flera. År 2003 blev han den första pristagaren i kategorien Årets internationella framgång och vann även Årets låt tillsammans med sina kollegor Per Magnusson och David Kreuger. Jörgen är idag hyperaktuell som låtskrivare på Agneta Fältskogs kommande album ”A+” och verkar inte visa några tecken på att vara något annat än en högst aktuell hitmakare. Vi haft nöjet att intervjua Jörgen och höra hur han ser tillbaka på sin framgångsrika karriär.

Början av 2000-talet var ju onekligen en väldigt framgångsrik tid för dig. Hur ser du tillbaka på den tiden idag?

– Det var verkligen en fantastisk tid för mig. När jag tänker tillbaka på den perioden idag, kan jag inte låta bli att le. Cherion tog verkligen fart då, och allt vi skapade där spreds sedan vidare ut i världen. Det var verkligen en rolig – men väldigt hektisk tid.  Alla unga talanger drömmer ju idag om att åka till Los Angeles, men på den tiden var det inte så vanligt. Vi var lite som pionjärer på den fronten. Det är en tid jag bär med mig för alltid.

2003, för 20 år sedan, arrangerades ju den första upplagan av Musikförläggarnas pris. Vad kommer du ihåg från galafesten?

– Jag kommer ihåg att det var en stor och festlig tillställning. Det var massor av människor där, och det kändes verkligen stort och betydelsefullt. En av de minnesvärda ögonblicken var när vi fick träffa Björn Ulvaeus och Benny Andersson från ABBA och tog bilder med dem – det kändes mäktigt. Det var ett av de första priserna som jag fick, och det betydde mycket för mig.

Vad tycker du har varit det största förändringarna i branschen på dessa 20 år?

– Ja, vart ska man börja. Piratnedladdning och övergången till streaming har varit enorma förändringar. Sättet människor konsumerar musik på har förändrats dramatiskt. Musik blev plötsligt gratis att lyssna på, men istället har konserter blivit dyrare. Det är på gott och ont tror jag. Å ena sidan är det fantastiskt för konsumenterna att ha så mycket musik tillgänglig, men samtidigt har musiken kanske förlorat något av sitt emotionella värde när det finns finns så kolossalt mycket att lyssna på. Det har också blivit vanligare med samarbeten mellan artister och producenter för att öka antalet streams, och det har verkligen förändrat spelplanen i branschen.

 Under din karriär har du samarbetat med många framstående artister och producenter. Finns det något speciellt samarbete eller en specifik låt som du är särskilt stolt över eller som har en särskild plats i ditt hjärta?

– Det finns ganska många sådana låtar. Den första jättelåten, Britney Spears' "Sometimes" (1999), som jag från början skrev till min fru, har verkligen en speciell plats. En annan är Kelly Clarksons "Stronger (What Doesn't Kill You)" (2011), som jag skrev tillsammans med Ali Tamposi, en person jag träffade under en session och senare signade. Det kändes som att överlämna stafettpinnen. Att hjälpa människor med sina musikkarriärer har alltid varit min drivkraft.