2024.10.17
Motiveringar - de nominerade i Musikförläggarnas pris 2024

Idag offentliggjordes alla nomineringar i Musikförläggarnas pris 2024. Här finns de nominerade och juryns motiveringar.
Texter: Christel Valsinger

Årets textförfattare  

Annika Norlin & Jonas Teglund

Sorgsen, som en katt som flyttar in. Livet, som likt Super Mario alltid kommer med nya banor. Texterna på En tid att riva sönder ger de tunga känslorna ett begripligt språk men pekar också mot det som ger mening. En fet domherre utanför fönstret. Sommarnätter, lätta som en vers där basen pausar. “Jag hänger kvar” sjunger Annika Norlin och får oss att göra detsamma.

Karl Sundström (Terra)

Att hitta sitt sammanhang, sin plats i tillvaron, är ett genomgående tema i flera av texterna på albumet Livslinjen. Terra tackar gud för gitarrer och studieförbund i en låttext om att få vara sig själv och Karl Sundström lyckas gång på gång med konststycket göra vardagslivet lite större. Och det är ju faktiskt en av popmusikens viktigaste uppgifter.

Lars Winnerbäck

I texterna på Neutronstjärnan skildrar Lars Winnerbäck en samtid som tycks ha gått vilse i sig själv. Här finns stadslivets rusande puls med lånebubbla, nya vinbarer och rosa cykelbud och - nånstans längre bort - koraner som bränns och isar som smälter. Men så finns ju också sånt som verkligen är bra: en frukost vid havet eller en syster i knät. Det är poplyrik som hjälper oss att se lite klarare.

Sarah Klang

Rent och klart och utan svåra omskrivningar skriver Sarah Klang om moderskapets alla sidor. Om längtan, lycka och en kärlek så stor att något skulle gå sönder om hon älskade mer. Men också om rädsla, hjälplöshet och att känna sig som “the worst mom”. Det är innerligt, ärligt och förlåtande för alla som är, eller har, en mamma.

 

Årets kompositör

Clara ”Cobrah” Blom Christensen, Hannes Roover & Isac ”Medium”

På Succubus lockar Cobrah och låtskrivarduon Medium till klubbgolvet med repetitiva sångmelodier, hårda beats och basgångar som slingrar sig i öronen. Det är högenergisk electropop med innovativa ambitioner som tänjer på popmusikens gränser. Men samtidigt tillgängligt nog för att älskas av både publik och music supervisors.

Daniel Ögren & Anna Ahnlund

Med låtarna på Orion fortsätter Dina Ögon att ringa in ett helt eget utrymme på den svenska musikscenen. Sångmelodier dansar, hoppar och kränger runt funkpoppiga gitarriff. Mörka stämningar lurar i oväntade harmonier. Jag vill ha allt låter som en gammal klassiker vi måste ha missat och Det läcker kommer med utsökt sväng.

Ludwig Göransson

Med fiolen som bärande instrument, tonsätter Ludwig Göransson fission och fusion, vetenskapens triumf och komplexa dilemman. Ibland sätts tonen med en ensam stråke, ibland med den fulla ensemblens stuns och kraft. I mästerverket Can You Hear the Music? eskalerar de virvlande stråkarna till ett så rasande tempo att musiken själv tycks alstra energi.

 Oscar Chase

Man får leta länge för att hitta en svensk topplista utan inslag av Oscar Chase från de senaste åren. Under den här perioden har landets ledande musikproducent nått in i lyssnarnas hjärtan tillsammans med C.Gambino i låtar som Automatic, Svar, G63 och En sista gång, Hjärta med B.Baby och Standard med Einár och A36. Alla har legat topp 3 på singellistan, en smått otrolig framgångssvit.

 

Årets internationella framgång

Martin ”Max Martin” Sandberg & Ilya Salmanzadeh

Två gånger under våren nådde det här producentsamarbetet förstaplatsen på amerikanska Billboard Hot 100 tillsammans med Ariana Grande. Med hennes album Eternal Sunshine i topp på listorna i en lång rad länder har Max Martin & Ilya ännu en gång nått hundratals miljoner lyssnare och befäst sina positioner som popvärldens skickligaste hit-leverantörer.

 Ludwig Göransson

Med soundtracket till filmen Oppenheimer har Ludwig Göransson etablerat sig som en av vår tids största kompositörer för film. För musiken har han vunnit några av världens mest prestigefyllda priser: en Oscar, en Golden Globe och en Grammy. Utmärkelser har det blivit även på the British Academy Film Awards och The Critics Choice Awards.

Oscar Görres

Som låtskrivare och producent på Troye Sivans album Something to give each other har Oscar Görres nått förstaplatsen på albumlistan i Australien, topp 10-placeringar i England, Tyskland och Nederländerna och fått ta del av topprecensioner från internationell musikpress. Till framgångarna hör också albumspåret Supernatural på Ariana Grandes Eternal Sunshine.

 Zara Larsson

Energiska 80-talsflirten Can’t Tame Her kammade hem en förstaplats på Billboardlistan US Dance Radio, och svepte fram över toppskikten på en rad europeiska listor. Med det efterföljande albumet Venus på en tredjeplats på Global Album Chart tillhör Zara Larssons musik fortsatt den mest lyssnade bland svenskt ute i världen.


Årets genombrott

C Gambino
C. Gambino skildrar sin omgivning och sina relationer med sorgsen blick i låtar som Automatic, Svar och En sista gång. Lyssnarna berörs så starkt att samtliga skickas upp på den svenska singellistans förstaplats. Att hans liv avslutades alldeles för tidigt ändrar inte det faktum att C.Gambino med sitt låtskrivande står för ett av periodens riktigt stora genombrott.

 Ellen Krauss

Fans av singer/songwriter-genren har älskat hennes fint mejslade sånger länge, men det är med sin medverkan i Så mycket bättre som Ellen Krauss blivit ett namn på allas läppar. I ny skrud har The Wedding fått storpublik, samtidigt som vi skämts bort med pärlor såsom countrydoftande Cherry on top - det perfekta soundtracket till lycklig förälskelse.

Hanna ”Yaeger” Jäger

Dansant, vemodigt, punkigt, upplyftande - allt på en och samma gång. Yaeger har hittat ett helt eget uttryck i låtarna på Jaguar. Själv kallar hon sin musik för “emotionell rave-pop” och att det saknas en färdig genre att sortera in den i säger något viktigt. Som att pop fortfarande kan, och bör, förnyas. Och när den gör det, så hittar den vägen till både publik- och kritikerhjärtan.

 Kristin Carpenter

Redan som tonåring skrev hon låtar åt andra artister. Idag är hon en efterfrågad topliner som bara under det senaste året stått bakom singlar med bl a Alan Walker, Robin Schultz, Mae Muller, TikTok-stjärnan Bella Porch och K-poplegendaren Taeyeon. Det är ett låtskrivargenombrott som viskar om en ny stjärna inom svensk musikexport.


Årets låt

Andas in andas ut (Thomas Stenström) – Johan Lindbrandt, Robin Stjernberg, Thomas Stenström

Vem har inte tagit till andning för att bryta förlamningen vid akut stress? Thomas Stenström tog det mest mänskliga och allomfattande rådet vid kris och stöpte om det till en gospeldoftande popdänga med oemotståndlig refräng. Andas in andas ut är radiofavoriten som alla kan sjunga med i, med budskapet vi alla behöver höra då och då: “det blir bättre till slut”.

 Kite (Benjamin Ingrosso) – Salem Al Fakir, Vincent Pontare, Anya Jones, Benjamin Ingrosso, Jonathan Shave

Ibland är allt man behöver en livsbejakande popdänga med ettriga trummor och ursnygg falsettsång som fångar känslan av ny förälskelse. Det tycker även radiostationer i hela Europa som inte kan sluta spela Kite med Benjamin Ingrosso. Den svenska publiken lyssnade den hela vägen till en förstaplats på såväl singellistan som Spotify- och radiolistan.

 One Of Your Girls (Troye Sivan) – Oscar Görres, Brett McLaughlin, Troye Sivan

På tre minuter berättas en historia så rik att den skulle kunna vara en roman eller film. Och det som inte sägs i ord framgår tydligt av musiken. Bas-slingan, den mjuka vers-kören och den fjäderlätta gitarren är lika förrädiskt inbjudande som föremålet för berätttarjagets längtan. One Of Your Girls är  tre minuter pop-perfektion om utsattheten i att älska, men mötas av likgiltighet.

 we can’t be friends (wait for your love) (Ariana Grande) – Martin “Max Martin” Sandberg, Ilya Salmanzadeh, Ariana Grande

Ariana Grandes andra USA-etta för året kom liksom den första från samarbetet med Max Martin och Ilya. Med 900 miljoner streams på Spotify är den här skimrande sorgesången över en havererad relation den största låten på albumsuccén Eternal Sunshine. Och med det har subgenren “gråta-på-dansgolvet” fått ett nytt anthem.


Årets konstmusikpris – liten ensemble/kammarmusik

Anders Nilsson: Sfärer (Manus)
Detta rytmiska och tilltalande stycke för kör, slagverk och orgel har hämtat sin inspiration från Swedenborgs tankar om andevärlden. Texten frågar vad som är verklighet och lyssnaren lämnas med frågan om det mysterium som väntar oss alla.

 B Tommy Andersson: Passio secundum Matthaeum (Manus)

Med inspiration fram Roms många kyrkor har B Tommy Andersson skapat en starkt gripande och ytterst vacker skildring av Jesus påskdrama. Verket, som uruppfördes parallellt i sju städer, har alla förutsättningar att bli en klassiker.

Catharina Palmér: Echoes and Distant songs (Manus)

Catharina Palmérs existentiellt trevande ”Echoes and distant songs” är en fingertoppskänslig dialog mellan gitarr och violin. Fragment för fragment blir konversationen allt intensivare för att till sist mynna ut i lågmäld stillhet.

Johan Ullén: Don’t Go Without Me (Manus)
Men förankring i den konstmusikaliska traditionen har Johan Ullén skrivit denna sång för sopran och piano med text av den persiske 1200-talspoeten Rumi, här översatt till engelska. Resultatet blir omedelbart medryckande och tillgängligt.


Årets konstmusikpris – stor ensemble/opera

Benjamin Staern: Hymnus Aquarius (Gehrmans)

Hymnus Aquarius är en konsert för sopransaxofon och symfonisk blåsorkester skriven för att uppmärksamma Östersjöns återhämtning. Olika typer av havsljud samsas med fragment av baltiska folkvisor i detta fantasifulla och färgrika stycke.

 Britta Byström: Halkyoniska dagar (Edition Wilhelm Hansen)

Denna konsert för flöjt och orkester inspirerad av den grekiska myten om att havet alltid är lugnt när kungsfiskaren ruvar sina ägg. Med solisten som fågel möter vi här sprudlande infall, stora utbrott samt ett bedövande vackert lugn.

Daniel Börtz: Sinfonia 15 (Gehrmans)
I denna påtagligt kammarmusikaliska symfoni visar Daniel Börtz åter igen varför han varit en av Sveriges ledande tonsättare under mer än ett halvsekel. Men osviklig känsla för klang och linjer skapas orolig musik för oroliga tider.

Lisa Streich: MEDUSE ”Elle est belle et elle rit” (Ricordi)
Lisa Streich visar i denna trumpetkonsert varför hon är en av våra internationellt mest efterfrågade tonsättare idag. Med en alldeles egen röst skriver hon musik som tycks komma direkt inifrån utan att fastna i former och traditioner.