Marknadsandelarna för 2019 års första kvartal är nu sammanställda och visar att Sony/ATV Music Publishing Scandinavia är förlaget med störst representation på den svenska topplistan. Musikförlaget har gjort ett ordentligt hopp uppåt från samma period förra året. Q1 2019 står förlaget för 22,65 % av topplistan. Motsvarande period 2018, då Universal Music Publishing låg i topp, var motsvarande siffra 18,94 procent för Sony/ATV.
Sammanställningen av förlagens marknadsandelar på topplistan för första kvartalet 2019 ger Sony/ATV Music Publishing Scandinavia 22,65 % av andelarna, Universal Music Publishing 15,02 % och Kobalt Music 14,15 %. Vid sammanställningen för Q1 2018 låg Universal Music Publishing i topp med hela 25 %. Warner Chappell Music innehade under Q1 2018 tredjeplatsen med 14,71 %, men har nu halkat ner till en fjärdeplats medan Kobalt, som förra årets första kvartal låg på 8,85 %, nu intagit tredjeplatsen och är det förlag som ökat mest sedan Q1-mätningen 2018.
Här finns årslistan över förlagens andelar på topplistan 2018.