Kan du presentera dig lite kort; vem är du? Din bakgrund och erfarenhet i, och möjligen dina tankar om förlagsbranschen?
Förlaget startades 1991, så jag fyllde 20 år förra året. Hela 80-talet jobbade jag på ett bokförlag, Korpen, som inte sysslade med musik. Men genom mina kontakter med Olle Adolphson blev det så att vi där gav ut både en samling av hans visor och några häften med hans arrangemang för kör.
När jag fick möjlighet att starta eget, var det i första hand för att ge ut böcker om musik. Det har blivit drygt 50 titlar. Dessutom några vissamlingar, bland annat av Allan Edwall, Olle Adolphson och Stefan Forssén. Men de flesta titlar jag har i min katalog är körmusik; det rör sig om närmare 200 titlar.
Eftersom jag kommer från bokbranschen, där upphovsmännen äger rättigheterna till sina verk och bara överlåter tryckrätten till förlaget, känner jag mig lite främmande inför de förlag inom musikbranschen som främst sysslar med rättigheter, inte med tryckta noter.
Kan du berätta lite om hur du arbetar med musik och kompositörer? Vad står närmast på agendan?
Mitt huvudsakliga område är alltså körmusiken. En stor del av min verksamhet är att också vara återförsäljare av körnoter. Mycket på grund av detta har jag lärt känna många körledare och även en hel del tonsättare och arrangörer av körmusik. Det händer att jag tar kontakt med någon tonsättare för att beställa musik eller arrangemang, men mestadels hör dessa av sig till mig. I samband med körkonserter hör jag ibland ny musik; då är det roligt att kunna erbjuda sig att publicera musiken. Bland de nya utgåvorna finns musik av Sven Hagvil, Susanna Lindmark och den unge tonsättaren Emil Råberg, nyligen invald i FST. Även körmusik av Martin Bagge och sånger av Stefan Forssén är på gång nu. Gunnar Eriksson och medlemmar i Sångensemblen Amanda hör till dem som jag regelbundet ger ut ny musik av.
Vad tycker du är din viktigaste uppgift som förläggare?
Jag vill vara till hjälp för tonsättaren att få musiken att bli så tillgänglig som möjligt för så många som möjligt. Det innebär både att se till att noterna är lättlästa och korrekta, och att musiken lanseras och presenteras för dem som är potentiella köpare och brukare.
Var har du för förväntningar och förhoppningar på Musikförläggarna?
Jag har i första hand valt att bli medlem för att känna att jag tillhör en gemenskap av kollegor. Jag räknar också med att kunna få hjälp om jag blir osäker på hur jag ska hantera till exempel juridiska frågor. Dessutom vet jag att Musikförläggarna arrangerar en del utåtriktade aktioner, som montern vid Frankfurtmässan, utställningar och symposier som vänder sig till exempelvis kyrkomusiker osv. där jag tycker det är viktigt att få vara med.