Musikförläggarna har i samarbete med IFPI Sverige och Film&TV-producenterna instiftat ett musikpris på Roygalan. Det nya priset syftar till att uppmärksamma den bästa musiken i svensk reklamfilm och delas för första gången ut på årets Roygala den 21 oktober på Chinateatern i Stockholm.
– Musiken i en reklamfilm spelar en enormt viktig roll, både när det kommer till att förmedla känslor och att förtydliga budskap. Att instifta detta pris känns därför som en självklarhet, säger Cornelia Opitz, ordförande i Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion, och fortsätter:
– Det är också kul, och av stor betydelse, att en stor del av musikbranschen står bakom priset, som delas ut i samarbete med låtskrivarna och musikförlagen via Musikförläggarna och artisterna och skivbolagen via IFPI Sverige.
– Vi är väldigt glada över detta nya pris. Det känns både relevant och rätt i tiden. Att hitta rätt musik till sin reklamfilm har blivit otroligt viktigt, samtidigt som fler och fler musikskapare och artister börjat se ett värde i att medverka med sin musik i olika reklamsammanhang, säger Nutta Hultman, chef på Musikförläggarna, och Ludvig Werner, vd på IFPI Sverige.
Pristagarna i kategorin ”Bästa musik i reklamfilm” väljs ut genom en nomineringsprocess och ett efterföljande juryarbete där juryn tittar på hur väl musiken och bilden samspelar i reklamfilmen. Mottagare av priset är de som skapat och spelat in den bästa musiken tillsammans med produktionsbolag och kund.
Från och med nu fram till den 10 september är det fritt fram att nominera/skicka in sina bidrag i samtliga kategorier till årets Roygala. Läs mer på www.roygalan.se
På Roygalan premieras Sveriges bästa reklamfilmer och skaparna bakom dessa. Galan är inne på sitt trettonde år och har i snitt 900 besökare per tillfälle. Årets gala äger rum den 21 oktober på Chinateatern och Berns, Berzeli Park, i Stockholm.
Musikförläggarna har i samarbete med IFPI Sverige och Film&TV-Producenterna instiftat ett musikpris på Roygalan. Det nya priset syftar till att uppmärksamma den bästa musiken i svensk reklamfilm och delas för första gången ut på årets Roygala den 21 oktober på Chinateatern i Stockholm.
– Musiken i en reklamfilm spelar en enormt viktig roll, både när det kommer till att förmedla känslor och att förtydliga budskap. Att instifta detta pris känns därför som en självklarhet, säger Cornelia Opitz, ordförande i Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion, och fortsätter:
– Det är också kul, och av stor betydelse, att en stor del av musikbranschen står bakom priset, som delas ut i samarbete med låtskrivarna och musikförlagen via Musikförläggarna och artisterna och skivbolagen via IFPI Sverige.
– Vi är väldigt glada över detta nya pris. Det känns både relevant och rätt i tiden. Att hitta rätt musik till sin reklamfilm har blivit otroligt viktigt, samtidigt som fler och fler musikskapare och artister börjat se ett värde i att medverka med sin musik i olika reklamsammanhang, säger Nutta Hultman, chef på Musikförläggarna, och Ludvig Werner, vd på IFPI Sverige.
Pristagarna i kategorin ”Bästa musik i reklamfilm” väljs ut genom en nomineringsprocess och ett efterföljande juryarbete där juryn tittar på hur väl musiken och bilden samspelar i reklamfilmen. Mottagare av priset är de som skapat och spelat in den bästa musiken tillsammans med produktionsbolag och kund.
Från och med nu fram till den 10 september är det fritt fram att nominera/skicka in sina bidrag i samtliga kategorier till årets Roygala. Läs mer på www.roygalan.se
På Roygalan premieras Sveriges bästa reklamfilmer och skaparna bakom dessa. Galan är inne på sitt trettonde år och har i snitt 900 besökare per tillfälle. Årets gala äger rum den 21 oktober på Chinateatern och Berns, Berzeli Park, i Stockholm.