Off The Record #6 – branschens sociala ansvar och musik i spel

Foto: Rodrigo Paras

2019.05.14
Off The Record #6 – branschens sociala ansvar och musik i spel

Igår kväll bjödl vi på Musikförläggarna tillsammans med Ifpi in till vår återkommande branschklubbkväll Off The Record, för sjätte gången. Vi höll till på Södra Teaterns Champagnebar och gästerna fick lyssna på två spännande paneler.

Det första samtalet, modererat av Amie Bramme Sey som är programledare och kolumnist på Aftonbladet, handlade om bolagens sociala ansvar för de budskap artister och låtskrivare står för. Panelen bestod av Michelle Kadir, VP Artist Services på Sony Music, Hasan Ramic, frilansande journalist och arrangör och Johan Söderman, forskare inom folkbildning på Göteborgs Universitet. De diskuterade kring artister som förebilder, deras negativa inflytande och påverkan samt vem som har rätt att bestämma vad som är rätt eller fel när det kommer till artistiska uttryck. Knäckfrågan var hur ska vi som bransch ska förhålla oss till detta.

I nästa panel, där moderatorn Sven Carlsson, journalist på DiDigital, ledde samtalet, diskuterades spelindustrins nya streamingplattformar och musikbranschens möjligheter på dessa. De pratade även om att specialskriven musik blir allt vanligare i spel och om marknadsföring av musik i spelmiljö. Deltagarna i panelen var Karim Walldén, Head of Community Relations på Mojang/Minecraft, Gustav Radell, Head of Consumer Marketing Northern Europe på Google och Jonas Björkbacka, Head of Licensing, Sony/ATV Music Publishing Scandinavia.

Här, på Musikförläggarnas Facebook-sida, finns fler bilder från kvällen.