Sony/ATV #1 på listan över förlagens marknadsandelar 2016
2017.01.27
Sony/ATV #1 på listan över förlagens marknadsandelar 2016

När vi räknar ihop musikförlagens marknadsandelar för 2016 är det precis som förra året musikförlaget Sony/ATV Music Publishing Scandinavia som, med sina 26 %, hamnar i topp. Av de 100 mest köpta och spelade låtarna förra året hade Sony/ATV representation på hela 52 st. På andra plats ligger musikförlaget Universal Music Publishing med 17,8%. Diagrammet bygger på statistik från Sverigetopplistans årslista – de 100 mest köpta och spelade låtarna i Sverige under 2016.

– Det känns förstås otroligt roligt. Och det blir ett kvitto på hur stark repertoar vi har och det fantastiska jobb vårt team gör – på alla områden. Planerna under 2017 är att fortsätta på samma inslagna linje men att vässa till oss ytterligare. Vi är i helt rätt riktning men vi har mer att ge och man kan alltid bli bättre, säger Johnny Tennander, vd för Sony/ATV Music Publishing Scandinavia.

Om listan: 1% av marknadsandelarna motsvarar en låt på topplistan oavsett placering. Låt nr 1 och låt nr 100 är alltså lika mycket värda när vi tar fram diagrammet eftersom vi inte använder oss av något graderingssystem.