Fredagen den 13 mars uruppfördes Albert Schnelzers (Gehrmans Musikförlag) orkesterverk "Tales from Suburbia" av BBC Symphony Orchestra i Barbican Hall i London. Konserten sändes även live i BBC Radio 3.
Hej Albert! Grattis till uruppförandet. Hur gick det?
Tack! Det var verkligen en helt fantastisk upplevelse! På många sätt.
London Symphony Orchestra räknas som en av de stora Londonorkestrarna och det är ju en orkester i absolut världsklass. Första genomspelningen på första repetitionen lät som ett normalt konsertframförande! Mycket imponerande! Men det gjorde ju också att vi direkt kunde börja jobba med detaljer och att finslipa tolkningen. Jag fick också ovanligt mycket repetitionstid vilket tyvärr inte är någon självklarhet i London. Så det märktes att även orkestern tog detta på största allvar. Den ukrainska dirigenten Kirill Karabits var också ett rent nöje att arbeta med. Han är bland annat chefsdirigent för Bournemouth Symphony Orchestra och ett mycket välkänt namn i Storbritannien. Själva konserten i Barbican gick fantastiskt bra och sändes direkt i BBC Radio 3. Jag gjorde även en pre-concert talk innan konserten där jag intervjuades av en engelsk musikvetare. Extra roligt var att det var väldigt många från det engelska professionella musiklivet som var på konserten. Det var bla chefer för flera av dom andra stora Londonorkestrarna, ett stort antal av de internationella konsertagenturerna, representanter från stora muskfestivaler, internationella förlag mfl. Flera av dessa kom dessutom enkom för uruppförandet av mitt verk så det känns naturligtvis mycket hedrande.
Kan du berätta lite om bakgrunden till själva beställningen?
Jag framfördes ju i Royal Albert Hall på BBC Proms för ett antal år sedan och det var då jag blev kontaktad av BBC som ville beställa ett nytt verk. Konserten på Proms blev väldigt uppmärksammad i brittisk press och jag fick både fantastiska recensioner samt väldigt mycket positiva reaktioner efter det.
Själva beställningen blev sedan en sambeställning med Sveriges Radios Symfoniorkester och dom ska ju göra Sverigepremiären nästa vecka redan. Deras chefsdirigent Daniel Harding kommer att dirigera konserterna som blir i Uppsala Konserthus på onsdag den 25 mars och i Berwaldhallen lördag den 28 mars. Daniel Harding har även programlagt detta verk på Radiosymfonikernas utlandsturné i maj när dom ska gästspela på Dresden Musikfestspiele på anrika Semperoper. Verket kommer med andra ord att framföras minst fyra gånger bara nu under våren.
Kul! Vad gör du härnäst?
Det jag gör härnäst är dels att deltaga i repetitionerna med Radiosymfonikerna nästa vecka samt göra pre-concert talk i både Uppsala och Berwaldhallen. Kompositionsmässigt har jag precis färdigställt en klarinettkonsert beställd av Norrköpings Symfoniorkester som ska uruppföras i november av Kungliga Operans soloklarinettist Staffan Mårtensson. Jag har också precis börjat skriva på en Oboekonsert beställd av Malmö Symfoniorkester för invigningen av deras nya konserthus. Även detta verk ska uruppföras i höst. I den mån jag hinner försöker jag även åka på konserter där min musik framförs, men det har blivit svårare och svårare att hinna med alla (förra året hade jag till exempel 19 orkesterframföranden varav 15 i utlandet). Sedan väntar flera andra spännande projekt som jag dessvärre inte kan berätta mer om i dagsläget... Men det är fullt upp!
Fredagen den 13 mars uruppfördes Albert Schnelzers (Gehrmans Musikförlag) orkesterverk "Tales from Suburbia" av BBC Symphony Orchestra i Barbican Hall i London. Konserten sändes även live i BBC Radio 3.
Hej Albert! Grattis till uruppförandet. Hur gick det?
Tack! Det var verkligen en helt fantastisk upplevelse! På många sätt.
London Symphony Orchestra räknas som en av de stora Londonorkestrarna och det är ju en orkester i absolut världsklass. Första genomspelningen på första repetitionen lät som ett normalt konsertframförande! Mycket imponerande! Men det gjorde ju också att vi direkt kunde börja jobba med detaljer och att finslipa tolkningen. Jag fick också ovanligt mycket repetitionstid vilket tyvärr inte är någon självklarhet i London. Så det märktes att även orkestern tog detta på största allvar. Den ukrainska dirigenten Kirill Karabits var också ett rent nöje att arbeta med. Han är bland annat chefsdirigent för Bournemouth Symphony Orchestra och ett mycket välkänt namn i Storbritannien. Själva konserten i Barbican gick fantastiskt bra och sändes direkt i BBC Radio 3. Jag gjorde även en pre-concert talk innan konserten där jag intervjuades av en engelsk musikvetare. Extra roligt var att det var väldigt många från det engelska professionella musiklivet som var på konserten. Det var bland annat chefer för flera av dom andra stora Londonorkestrarna, ett stort antal av de internationella konsertagenturerna, representanter från stora muskfestivaler, internationella förlag med flera. Flera av dessa kom dessutom enkom för uruppförandet av mitt verk så det känns naturligtvis mycket hedrande.
Kan du berätta lite om bakgrunden till själva beställningen?
Jag framfördes ju i Royal Albert Hall på BBC Proms för ett antal år sedan och det var då jag blev kontaktad av BBC som ville beställa ett nytt verk. Konserten på Proms blev väldigt uppmärksammad i brittisk press och jag fick både fantastiska recensioner samt väldigt mycket positiva reaktioner efter det.
Själva beställningen blev sedan en sambeställning med Sveriges Radios Symfoniorkester och dom ska ju göra Sverigepremiären nästa vecka redan. Deras chefsdirigent Daniel Harding kommer att dirigera konserterna som blir i Uppsala Konserthus på onsdag den 25 mars och i Berwaldhallen lördag den 28 mars. Daniel Harding har även programlagt detta verk på Radiosymfonikernas utlandsturné i maj när dom ska gästspela på Dresden Musikfestspiele på anrika Semperoper. Verket kommer med andra ord att framföras minst fyra gånger bara nu under våren.
Kul! Vad gör du härnäst?
Det jag gör härnäst är dels att deltaga i repetitionerna med Radiosymfonikerna nästa vecka samt göra pre-concert talk i både Uppsala och Berwaldhallen. Kompositionsmässigt har jag precis färdigställt en klarinettkonsert beställd av Norrköpings Symfoniorkester som ska uruppföras i november av Kungliga Operans soloklarinettist Staffan Mårtensson. Jag har också precis börjat skriva på en Oboekonsert beställd av Malmö Symfoniorkester för invigningen av deras nya konserthus. Även detta verk ska uruppföras i höst. I den mån jag hinner försöker jag även åka på konserter där min musik framförs, men det har blivit svårare och svårare att hinna med alla (förra året hade jag till exempel 19 orkesterframföranden varav 15 i utlandet). Sedan väntar flera andra spännande projekt som jag dessvärre inte kan berätta mer om i dagsläget... Men det är fullt upp!