Musikförläggarna, och våra medlemsförlag, arbetar för att skapa en jämställd musikbransch. Vi ställde några frågor till Mona Aghai och Ludvig Andersson, som driver RMV Publishing, om hur de arbetar för jämställdhet på förlaget.
Hade ni ett jämställdhetsperspektiv redan när ni startade RMV Publishing 2016?
– Ja, redan när vi hade vårt första möte så hade vi samma självklara vision. Vi ville jobba med låtskrivare och producenter och ha studios, med det skulle inte bli för stort. Då pratade vi också om jämställdhet som för mig är superviktigt. Det var det också här i RMV-familjen. Det var helt avgörande att jag kände den backningen och att vi delade samma värderingar, säger Mona.
– Här är vi alla övertygade feminister, och jämställdhet är en självklarhet. Den principen måste ju råda i alla val i tillvaron och då är det ju inte mer än rimligt att det spiller över även i en arbetssituation, säger Ludvig.
Hur ser er roster ut idag?
– När vi startade så var det jätteviktigt för mig att vår första signing skulle vara en kvinna och att hon var producent. Så blev det. Just nu har vi två kvinnor och två män signade. Helt jämställt alltså – en stående punkt för vår verksamhet. Oavsett om det är våra egna signingar eller de som hyr in sig i huset så ska det vara en bra blandning – exempelvis mellan kön, säger Mona.
Vad använder ni för verktyg för att säkerställa att ni arbetar jämställt?
– Om man som bolag redan när man presenterar sig förmedlar att jämställdhet är viktigt här, då skapar man förutsättningar för att attrahera rätt personer som delar samma syn, säger Mona.
– Vi måste hela tiden prata om jämställdhet för att vara säkra på att inte filosofin försvinner, att jargongen inte förändras eller att vi glömmer vår grund. Ett jämställdhetsarbete kommer av att en försöker ha ett sånt perspektiv och tänk hela tiden. Och att vi aldrig behöver vara oense i just den frågan internt. Det är väldigt skönt att hela tiden ha Mona som säger ”Men har du tänkt på det här?” – det för mig hela tiden framåt och ger nya perspektiv. En måste arbeta både på det stora och i sig själv hela tiden, säger Ludvig.
Finns det något ni som förlag gör annorlunda än andra i strävan mot en jämställd musikbransch?
– Det var så det började här. Vi behöver inte se tillbaka och göra om, eller rätta till, en ojämställd struktur, säger Ludvig.
– Vi signar bara helt nya låtskrivare och producenter som vi stöttar och utvecklar – vi börjar alltid från scratch. Det underlättar också jämställdhetsarbetet att vi inte signar de som redan har ett track record, då hade vi haft färre kvinnor att välja på. Det är kämpigare, eftersom nyare låtskrivare och producenter kan behöva mer stöttning, men så värt det!, säger Mona.
Tror ni att kvinnor kommer att ha större representation, som låtskrivare och producenter, på topplistor om 5-10 år?
– Ja, såklart! Det kommer inte att vara 50/50, men det går långsamt framåt. Så länge alla bolag driver på genom att signa och pusha kvinnliga låtskrivare och producenter. Sedan krävs det mentorer och att de som redan är på hög nivå hjälper till och pushar. Framförallt måste förlagen signa fler kvinnliga producenter, säger Mona.
RMV Publishing arbetar med låtskrivarcampet sheWrites där alla deltagare – artister, låtskrivare, producenter och tekniker – är kvinnor. Två av låtarna från campet, som hölls i november i RMV Publishings studios, är redan ute – Come Home to Me (LÉON) och Du Med Dig (Miriam Bryant).
Varför tycker ni att det är bra med den typen av separatistiska rum – vad leder det till?
– I det här stadiet handlar det om att artisterna på campet inte hade jobbat i ett helt kvinnligt rum, eller ens skrivit med andra tjejer, tidigare. Nästa steg är ju att kvinnliga producenter och låtskrivare jobbar med enbart manliga artister. För att snabbare ändra på siffrorna på topplistorna måste vi ju börja med all girls-rum. Det är viktigt att redan etablerade artister tar låtar som är skrivna och producerade av enbart kvinnor. Det är ju de som nu visar att det går! Tjejer kan göra bra musik som ges ut och funkar till stora artister, säger Mona.
På musikförlagen finns värdefull erfarenhet, och tips, kring jämställdhet i branschen. Här finns en tidigare intervju med Atena Banisaid och Johnny Tennander på Sony/ATV Music Publishing Scandinavia om arbetet med att stärka kvinnliga låtskrivare.