Motiveringar – de nominerade i Musikförläggarnas pris 2019
2019.10.14
Motiveringar – de nominerade i Musikförläggarnas pris 2019

Idag offentliggjordes alla nomineringar i Musikförläggarnas pris 2019. Här finns de nominerade och motiveringarna till varför juryn valt dem.

ÅRETS TEXTFÖRFATTARE
Molly Sandén
På albumet ”Det bästa kanske inte hänt än” fångas med precision känsloförloppet före och efter ett smärtsamt uppbrott. Det är texter som grubblar, funderar, vänder och vrider. Det handlar inte om det stora dramat utan om små scener ur vardagen som alla pekar ut vägen. Till slut står också vi lyssnare där med värkande hjärtan och förstår att det var dags att gå.

Jenny Wilson
På Trauma skriver Jenny Wilson för första gången låttexter på svenska. Med ett oförskönat, närmast konstaterande textspråk, berättar hon om våldtäkten hon utsatts för – om händelseförloppet, om skamkänslorna och om att börja ifrågasätta sig själv. Det är texter som gör ont att lyssna på, men som angår oss alla. Ett modigt och helt unikt verk.

Markus Krunegård
Få kan på ett så fint sätt som Markus Krunegård fånga det mänskliga i all sin otillräcklighet. Det fula, det vackra, det osmarta, det inkonsekventa – allt existerar sida vid sida i hans texter. På albumet ”I huvet på en idiot, i en bar, på en ö, i ett hav, på en ö, i en bar, i huvet på en idiot” skriver han träffsäkert om trasighet, ångesthantering och småstadsminnen. Allt hanterat med mörk humor och stor formuleringsglädje.

Seinabo Sey
Texterna på “I’m a dream” vilar på en tung botten: sorgen och saknaden efter en älskad förälder, att känna sig mer hemma i ett land hundratals mil bort än i den svenska vardagen. Ändå finns det ljus i Seinabo Seys texter. En stolthet och styrka att ta del av för alla som sörjer, kämpar, misströstar. En berättarröst vi behöver både nu och framöver.

ÅRETS KOMPOSITÖR
Robin ”Robyn” Carlsson
En implosion snarare än en explosion. Så skulle man kunna beskriva albumet “Honey”, som lyckas vara både popmelodiskt gnistrande och inåtblickande på samma gång. Här går musiken sin egen väg – ibland hamnar den på house-poppig klubb på 90-talet, ibland i ett ensamt vardagsrum med persiennerna nerdragna. I Robyns musik är gränserna upplösta.

Maria Smith & Victor Thell
Den här låtskrivarduon tillhör en ny generation svenska, skickliga kompositörer med förmågan att skriva för många olika slags artister. Alltid med samma höga kvalitet och fina känsla för pop. Det senaste året har de etablerat sig som hitmakare genom samarbeten med bland andra Molly Sandén och Ava Max. Med “Forgive Me Friend” har de fått sin största hit hittills med egna duon Smith & Thell.

Ilya Salmanzadeh
Ilyas utsökta känsla för modern, urban r&b gör honom just nu efterfrågad av några av världens största artister. Med låtar på Ariana Grandes album “Sweetener” och “Thank U Next”, hiten “Close to Me” med Ellie Goulding, Diplo och Swae Lee och singlar med bland andra Labrinth och Clean Bandit, har han en oerhört stark period bakom sig.

Daniel Norgren
Daniel Norgren briljerar i en amerikansk genre och visar att singer/songwritern förtjänar en framskjuten plats på scenen även 2019. Här hämtas inspirationen från rock, blues, folk och country och resultatet är låtar som låter som klassiker trots att de är nya. Men Norgren gör inte pastischer, han hittar en egen, unik ton i ett traditionellt låtskrivarhantverk.

ÅRETS INTERNATIONELLA FRAMGÅNG
Moa ”Cazzi Opeia” Carlebecker
I Sydkorea är nedladdningar och fysiska utgåvor det primära sättet att lyssna på musik. Så när låtar som “Dance The Night Away” med Twice och “Power Up” med Red Velvet samlar mer än en miljard streams på olika musikplattformar, säger det något om musikens spridning. Succélåtarna kommer från Moa Carlebeckers säkra penna och har båda toppat Billboard K-Pop Hot 100.

Tim ”Avicii” Bergling
Tack vare fansens kärlek har Aviciis musik nått miljoner lyssnare över hela världen även efter hans bortgång. Albumet “Tim” är en lagprestation där lyhörda och skickliga producenter och musiker hjälpts åt att realisera Tim Berglings vision. Att singlarna “SOS” och “Heaven” klättrat högt på internationella listor och tillsammans samlar över 450 miljoner streams på Spotify, visar på styrkan i samarbetet.

Robin ”Robyn” Carlsson
“Perfect”, “excellent” och “sparkling” är några av lovorden från recensionerna av “Honey” i amerikansk och brittisk musikpress. Med det kritikerrosade albumet i bagaget har Robyn åkt på en internationell turné som liknar ett segertåg. Videor av hängivna, sjungande fanskaror har blivit virala och den utsålda konserten i Madison Square Garden skriver in sig i svensk pophistoria.

Mabel McVey
Ungefär samtidigt som Mabel blev nominerad för årets genombrott på prestigefyllda Brit Awards, släppte hon singeln “Don’t Call Me Up” som rusade upp på Englandslistans tredjeplats och nådde högt på listor över hela Europa. Även uppföljaren “Mad Love” har legat topp 10 i England och därmed etablerat en ny svensk framgång på den internationella popkartan.

ÅRETS GENOMBROTT
Molly Sandén
Efter mer än ett decennium på den svenska musikscenen tar Molly Sandén klivet fram som en av landets mest angelägna låtskrivare, just nu influens för en mängd nya kreatörer. Albumet “Det bästa kanske inte hänt än” är soundet av svensk pop 2019 med sin moderna mix av slagfärdig pop, soul och r&b. I kombination med låttexter som vågar visa sårbarhet blir effekten urstark.

Estraden (Carl Silvergran, Felix Flygare Floderer, Louise Lennartsson och Sandro Cavazza)
Estraden började etablera sig som låtskrivare med succén “Mer för varandra” ihop med Norlie & KKV. Sedan dess har de stärkt sin ställning som hitleverantörer både i egenskap av egen grupp och som samarbetspartner till Tjuvjakt och Molly Sandén. Med Estraden får vi pop som känns både modern och jordnära och där hookarna alltid är nära till hands.

Mabel McVey
Hennes första singlar släpptes redan 2015 men det är under den här våren som Mabel klivit fram som en låtskrivare mogen för de stora sammanhangen. Singlarna “Don’t Call Me Up” och “Mad Love” visar fingertoppskänsla för dansvänlig soulpop som siktar mot topplistorna – och når dem. Mabel är en talang i världsklass som vi lär få höra mer av framöver.

Nils ”Einár” Grönberg
Under våren har Einár varit den främsta företrädaren för en ny generation svenska rappare. Det är hiphop som tar avstamp i traditionell gangsta-rap, men som berättar nya historier och också drar till sig en ny publik. Tre av låtarna på albumet “Första klass” har hittills toppat både den svenska singellistan och Spotifylistan, samtidigt som varje videosläpp gett visningar i miljonklassen.

ÅRETS LÅT
I Don’t Care (Ed Sheeran och Justin Bieber)
(Skriven av Johan ”Shellback” Schuster, Martin ”Max Martin” Sandberg, Fred Gibson, Ed Sheeran, Justin Bieber och Jason Boyd)
Vad händer om man parar ihop Sveriges mest framgångsrika låtskrivare med två av världens största artister? Det kommer ut en dunderhit såklart. “I Don’t Care” har nynnats i bilköer, dansats till på klubbgolv och spelats vid lägereldar hela sommaren 2019. Alltihop förebådat av Spotifyrekordet för flest lyssningar någonsin på en releasedag.

Missing You (Robyn)
(Skriven av Robin ”Robyn” Carlsson, Klas Åhlund, Joseph Mount)
På sin första solosingel på åtta år sjunger Robyn om saknad. Att också hon är saknad visar den stora, öppna famn som publiken tagit emot låten med. “Missing You” är en glimrande disco-poppärla, där stora känslor möter ett minimalistiskt beat. Tomrummet efter människor som försvunnit känns mellan varje textrad och vemodet svider i melodin.

Break Up With Your Girlfriend (Ariana Grande)
(Skriven av Ilya Salmanzadeh, Martin ”Max Martin” Sandberg, Savan Kotecha, Ariana Grande, Kandi L Burruss, Kevin Briggs)
Det var ett sista sekunden-beslut av Ariana Grande att ta med “Break Up With Your Girlfriend” på albumet “Thank U Next.” Men med låtens framgångsfacit känns det säkert som ett bra val! Eller vad sägs om en andraplats på USA-listan, en förstaplats på Englandslistan, nära 450 miljoner lyssningar på Spotify och en coverversion framförd av Lana Del Ray? Dödligt snygg r&b är det också.

Don’t Call Me Up (Mabel)
(Skriven av Mabel McVey, Camille Purcell, Steve Mac)
Ett ständigt återkommande, men också alltid välkommet, tema för popmusik är självständighetsförklaringen. Den som handlar om att ha fått nog och att klara sig bättre på egen hand. Här levereras den till perfektion över studsiga beats och melodier som dansar. En oemotståndlig dänga som är svår att lyssna sig mätt på.

ÅRETS KONSTMUSIKPRIS – LITEN ENSEMBLE/KAMMARMUSIK
Catharina Backman – Event Horizon
Detta stycke för klarinett, fagott, trumpet och piano är en musikalisk gestaltning av det som händer när något närmar sig randen av ett svart hål. En unison inledning övergår i dissonanser som både överraskar och underhåller och får lyssnaren att spetsa öronen.

Johannes Pollak – Fear No More the Heat of the Sun
Shakespeares text har här tonsatts för blandad kör och viola av den unge tonsättaren Johannes Pollak. Stillsamt vackra partier blandas med intensiv dramatik och skapar ett verk som lovar mycket inför framtiden.

Ylva Skog – Dalen
Den finlandssvenska modernisten von Schoultz enkla språk och förmåga att belysa människans inre genom naturmetaforer har inspirerat tonsättaren Ylva Skog att skriva denna musik som har ett omedelbart och lockande tilltal.

Staffan Storm – Nachtseele
Denna stråkkvartett, inspirerad av en dikt från tidigt 1900-tal, är en kontrastrik vandring genom själens dunkla natt. Staffan Storm har skapat ett verk som innehåller både sprängkraft och meditation.

ÅRETS KONSTMUSIKPRIS – STOR ENSEMBLE/OPERA
Tobias Broström – Nigredo – Dark Night of the Soul
Denna konsert för två trumpeter knyter an till Jungs definition av nigredo; ett ögonblick av maximal förtvivlan som är en förutsättning för personlig utveckling. Den ofta storslagna och närmast filmiska musiken är myllrande och klangrik men också melodisk.

Tommie Haglund – Symfoni
I sin första symfoni vill Haglund beskriva sina känslor inför den oskuldsfullhet som gått förlorad i vår tid. Detta omedelbart tilltalande verk blir en förunderlig resa genom en rad olika tillstånd där det smärtsamma möter tonsättarens romantiska tonspråk.

Katarina Leyman – Undulating blue
Undulating Blue är inspirerat av den blå planeten, vår hemplanet jorden. Täckt av vatten, förutsättningen för allt liv, lyser den blå i rymden och detta gripande verk blir något av en sorgesång över vår tid.

Albert Schnelzer – Piano Concerto – This Is Your Kingdom
Denna pianokonsert är Schnelzers tredje orkesterverk med ambitionen att skildra livet utanför centrum och utanför strålkastarskenet. Stycket varvar medryckande rytmik med skör enkelhet och konserten lämnar ingen oberörd.